7 redenen voor een reserveringssysteem

Een kapsalon, beautysalon, tandartspraktijk, dokterspost, incubator, hotel of restaurant hebben allemaal één ding gemeen. Hun klanten moeten allemaal ingepland worden om gebruik te kunnen maken van de dienst. Vaak gebeurt dit nog via de telefoon of e-mail. Anno 2018 is het echter steeds gebruikelijker om dit via de website te laten verlopen. Lees hieronder wat de voordelen zijn van een reserveringssysteem op jouw website.

Voordelen voor de klanten

1. Online afspraak maken

Dat de klant online een afspraak kan maken is het grootste voordeel van een reserveringssysteem. Sites zoals Thuisbezorgd.nl en Bol.com maken hier optimaal gebruik van door de klant de controle te geven. Dit betekent dat de klant zelf de reservering inplannen en niet afhankelijk is van iemand die de telefoon moet opnemen. Uit onderzoek bleek dat klanten die een online reservering maken dit significant gebruiksvriendelijker ervaren dan via de telefoon [1]. Het is het nieuwe model waar je als bedrijf niet meer onderuit komt en als je niet mee doet loop je al snel “achter”. De klant kan ook makkelijk inloggen en de afspraak verplaatsen. Daarnaast is in het klantenportaal ook de geschiedenis te zien van de afgelopen afspraken. Het inloggen op de website geeft de klant meer het gevoel dat hij/zij “thuis hoort” bij jouw zaak. Online boeken geeft meer mogelijkheden voor jouw bedrijf en de klant!

2. Online kassa

Door de betaling online te laten verlopen kan je de klant veel gemakkelijker meerdere betalingsmogelijkheden aanbieden. Wil je klant liever met Paypal, iDeal, Visa, Mastercard, American Express of zelfs Bitcoins betalen dan kan je deze mogelijkheid aanbieden. Uiteraard kan je ook nog de optie aanbieden de klant contant te laten betalen in de zaak. Hiermee spreek je een breder publiek van potentiële klanten aan.

3. Overzichtelijke agenda

De klant kan zelf inzicht krijgen in wanneer er plek vrij is. Zo kan hij/zij de afspraak perfect afstemmen op zijn agenda. Vervolgens kan de klant zijn afspraak koppelen met zijn persoonlijke agenda naar keuze. Op deze manier krijgt die een notificatie voor de afspraak en zal die de afspraak minder snel vergeten.

Voordelen voor de zaak

4. Overal en altijd inzichte

Aangezien de agenda real-time is gekoppeld kan je online altijd op de hoogte blijven van welke reserveringen er lopen. Ook kan je beter inzichte krijgen in jouw bedrijf door middel van een analytisch dashboard. Dit dashboard geeft in één oogopslag inzicht in belangrijke key performance indicators zoals dekkingsgraad. Deze gegevens geven jou de mogelijkheid om onderbouwde keuzes te maken waarmee je je bedrijf kan verbeteren.

5. Vooraf betalen

Door een klant vooraf te laten betalen voorkom je wanbetalers. Ook zijn klanten minder snel geneigd om op het laatste moment hun afspraak af te zeggen. Ze hebben immers al betaald. Hiermee voorkom je ongewenste rompslomp.

6. Minder telefoontjes

Continue telefoontjes opnemen om afspraken in te plannen weerhoud je van je primaire taken uitvoeren. Door dit process te automatiseren blijft er meer tijd over op de werkvloer voor andere taken. Wil je tussendoor niet constant gestoord worden door telefoontjes kan je dit probleem verhelpen met een reserveringssysteem.

7. Betere klantrelaties

Doordat de klant moet inloggen om een reservering te plannen kan er automatisch een klantenbestand worden opgebouwd. Wat ook steeds vaker gebeurd is dat klanten moeten inloggen met Facebook. Dit geeft jou de mogelijkheid om inzichte te krijgen in de demografie van jouw klanten. Zo weet je de leeftijdsverdeling, interesses en het aantal bezoeken van jouw klanten. Met deze informatie kan je gepersonaliseerde acties aanbieden en zo een sterkere band opbouwen.

Conclusie

Een reserveringssysteem verlaagt de drempel voor jouw klant om een reservering in te plannen en geeft jouw website een hogere gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast spreek je een breder spectrum van klanten aan doordat je gemakkelijker alternatieve betalingsmogelijkheden kan integreren. Hiernaast geeft het jou als eigenaar veel meer inzichte in de bedrijfsvoering en verlaagt het de werkdruk voor werknemers op de vloer die niet meer worden gestoord door telefoontjes, ook loop je geen klanten mis omdat er 24/7 kan worden gereserveerd. Ten slotte kan er met de verzamelde data nog veel meer worden gedaan zoals gepersonaliseerde acties voor klanten.

Klinken deze voordelen als muziek in de oren kom dan een keer langs bij ons voor een kop koffie om vervolgens te bespreken hoe we zo’n reserveringssysteem voor jouw bedrijf kunnen integreren. Neem contact op via: info@wecreateweb.nl


[1] How Restaurant Customers View Online Reservations - Cornell University School of Hotel Administration - URL: https://scholarship.sha.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.nl/&httpsredir=1&article=1076&context=chrpubs

Posted in Algemeen on Mar 13, 2018